Domácí semínkový chléb s tuňákovou pomazánkou

Už několik kamarádek se mě ptalo jaký chléb jsem pekla jako první a zda se povedl, tak jsem si řekla, že sem dám recept na můj první pokus s chlebem. A ano, povedl se což mě navnadilo na další pečení, takže všem vřele doporučuji. Proč Alnatura? Ti z vás, kteří chodí do dm drogerie určitě vědí :) Jedná se o jejich bio značku potravin, je skvělá a navíc nestane se , že by jim jen tak něco došlo což mi vyhovuje. Recept na tento chléb totiž najdete na jejich Sušeném kvásku zezadu :) Ano recept z výrobku... já vím taky tyhle recepty nemám ráda,ale tenhle funguje. Za těch xměsíců od prvního pečení jsem si již vychytala drobné úpravy a chleba je naprosto výborný. Zde se s Vámi podělím o mé zkušenosti z pečení,ale samozřejmě můžete přesně dodržovat i návod na obalu.

Časové údaje : kynutí dle obalu 2 x 45 min ( moje zkušenost je, že za tuto dobu bude chléb spíše hutnější, proto ho nechávám kynout napoprvé 1,5 - 2,5 hodiny, pak je v chlebu více vzduch.bublinek a není tak hutný což mi více vyhovuje, druhé kynutí nechávám 45min ale s tím, že takto kyne již vytvarovaný bochník ). Pečení cca 20-35min.

Ingredience na jeden větší bochník:
  • 400 g  žitné mouky
  • 250 g bílé pšeničné mouky
  • 400 ml vlažné vody
  • 1 mírně vrchovatá lžíce medu ( je jen na vás jaký zvolíte, já mám doma nejčastěji lesní )
  •  1,5 lžičky soli
  • 1 balíček sušeného kvásku ( koupíte v dm drogerii )
  • 1 balíček sušeného droždí ( také v dmdrogerii )
  • 100-130 g semínek ( je jen na vás jaká zvolíte, já jsem zde kombinovala lněná a slunečnicová a dala 130g )
Nejprve smícháme obě mouky, droždí, sůl, sušený kvásek a semínka. Poté přidáme med a přilijeme vodu, promícháme vařečkou a těsto vyklopíme na lehce pomoučněný vál ( na pomoučnění používáme žitnou mouku ). Těsto hněteme 5-10 min, poté dáme do čisté mísy, zakryjeme utěrkou nebo folií a necháme kynout podle našich čas.možností.



Když je těsto pěkně vykynuté, vyklopíme ho na lehoulince pomoučněný vál a vytvarujeme bochník. Pozor tím, že je těsto hutnější se vyplatí tvarovat jakoby šišku ( asi tvar jako knedlík a maličko ji zezhora zploštit, pak bude mít upečený chléb tvar jako taková širší rustikální bageta nebo chleba ). Když totiž vytvarujeme vysoký a kulatý, špatně se pak propeče v prostředku ( taky mám zasebou chléb u kterého jsme nejedli prostředek jelikož byl nedopečený,ale nechat ho tam dýl byl by zespoda spálený ). Do chleba můžeme udělat pár zářezů,dělám většinou pár šikmo, ale je to jen na vás. Poprášíme ho žitnou moukou,přikryjeme utěrkou a necháme kynout 45min.



Když uplyne půl hodina od začátku kynutí bochníku je načase předehřát troubu na 200°C. Když už je trouba předhřátá dáme na dno nádobu se studenou vodou která napomůže kynutí i dobré kůrce. Troubu zavřeme a chleba vložíme až po pěti minutách, kdy už je prostor trouby dokonale zvlhčen. Vodu zatím stále necháme v troubě a vyndáme ji až po 7 minutách společeného pečení s chlebem. Chléb pak pečeme asi 20-35min, je potřeba hlídat, zkoušet zda je zespodu při poklepu slyšet dutý zvuk, když si nejsme jisté můžeme zkusit test špejlí.



Po upečení bude mít chleba zespodu sytě zlatou barvu a napovrchu krásně křupavou kůrku. Bochník necháme dokonale vychladnout na mřížce a až poté krájíme. Tentokrát jsme si chlebíček dali se skvělou pomazánkou z tuňáka, na kterou jsem našla recept na blogu Vypecky.com . Zde najdete i její krásné fotky, my už byli tak hladový , že jsme pomazánku zapomněli i vyfotit :))))) A navíc byla tak výborná, že se po ní jen zaprášilo. Co se týče ingrediencí držela jsem se téměř úplně receptu,ale poměrově jsem upravovala dle svých chutí.

Ingredience na pomazánku:
  • 1 větší konzerva tuňáka ve vlastní šťávě
  • 4 vrchovaté lžíce najemno nastrouhaného celeru ( ten zde byl mooooc dobrý )
  • 3-4 lžíce zakysané smetany
  • 2 lžičky dijonské hořčice
  • šťáva z citronu dle chuti ( já dala odhadem tak 4 lžičky,ale to musíte prostě ochutnávat a přidávat postupně )
  • pepř, sůl
  • najemno nakrájená jarní cibulka ( já dala 2 ks )
Vše smícháme  a už můžeme natírat na chlebík. Řeknu vám do téhle pomazánky jsem se prostě zamilovala...lepší tuňákovou pomazánku jsem fakt nejedla, dokonalost. Myslím, že domácí pomazánka a domácí chleba je víc než královská večeře!:)

Dobrou chuť

Komentáře

Oblíbené příspěvky