Dukátové buchtičky s domácí omáčkou

Asi všichni si Dukátové buchtičky pamatujeme hlavně ze školních jídelen jako Buchtičky se šodo :) , no občas se jim povedly,ale občas to byl děs běs. Nejlepší uměla vždycky maminka nebo babička. Za našich mladých let se dělaly hlavně s práškovým pudingem, jelikož vanilkové lusky bychom v té době asi nikde nekoupily. Takže když už byl krém domácí jednalo se jen o žloutkový. Tenhle recept mám z Apetitu, je snadný a vždycky se mi povede, až na menší změny ho dodržuji téměř přesně.


Časové údaje : kynutí těsta 1h , dokynutí buchtiček 30 min, pečení 20-30 min, příprava omáčky cca 30 minut

Ingredience na buchtičky pro 4-5 osob:
  • 13 g čerstvého droždí
  • 40 g krystal.cukru (já nahradila třtinovým ,ale je nutné dát o 10 g víc pokud máte radši sladší chuť )
  • 100 ml vlažného mléka
  • 100 ml rozpuštěného vlažného másla ( nebo 100 ml mandlového oleje za studena lisovaného )
  • 265 g hladké mouky ( i podle barvy těsta určitě poznáte, že klasická bílá mouka to není, já mám ráda špaldovou, těsto má lehce oříškovou příchuť a je o něco zdravější )
  • maličká špetka soli
  • 1 celé vejce
  • 1 lžíce suš.citronové kůry
Nejprve dáme rozpustit máslo a ohřát mléko. Mléko přelijeme do větší mísy, rozdrobíme do něj droždí a přidáme cukr,vše zamícháme a necháme pět minut odpočinout. Poté promícháme mouku se solí a přidáme k mléku, rozklepneme vejce, přidáme citronovou kůru a vlažné máslo. Vše dobře promícháme  vařečkou a zakryjeme folií. Necháme na teplém místě hodinku kynout.



Připravíme si lehce pomoučněný vál a těsto prohněteme, poté tvarujeme stejně velké kuličky ( velikost je jen na vás ). Ty skládáme jednu vedle druhé do máslem vymazané formy, když máme všechno těsto vytvarované, buchtičky potřeme buď olejem ( mandlový, z lískových oříšků atd. ) nebo nejlépe troškou rozehřátého másla ze všech stran. Přikryjeme lehce utěrkou a necháme půl hodinky odpočinout. Po 20ti minutách si předehřejeme troubu na 180°C abychom už po dokynutí měli troubu akorát přehřátou.


Buchtičky vložíme do trouby a necháme péct dokud nechytí zlato.růžovou barvu. Trvá to asi 20-30 min. Poté vyndáme a je načase nachystat omáčku.

Ingredience na domácí vanilkovou omáčku pro 4 osoby :
  • 750 ml plnotučného mléka
  • 1 1/2 vanilkového lusku 
  • 60 g krys.cukru ( opět jsem použila třtinový , množství je orientační, je potřeba ochutnat a přizpůsobit tomu jak moc máte nebo nemáte rádi sladké )
  • 6 žloutků
  • 2- 3 lžíce rumu ( to jen pokud máte rádi chuť lehce připomínající koňakovou zmrzlinu :)

Polovinu cukru rozmícháme se všemi žloutky do pěny. Mléko nalijeme do hrnce, přidáme zbylou polovinu  cukru, vanilkové lusky ( ty rozřízneme , vnitřek přidáme do mléka a pak i celé lusky ) a přivedeme k  varu, ihned vypneme a necháme 15min louhovat. Pak vyjmeme celé lusky ( můžeme je rozmixvat a vrátit zpátky nebo prostě vyhodit ). Polovinu mléka zašleháme pomalu k žloutkům a druhou opět postavíme na plotnu. Pozor nesmí se vařit, máme zapnutý jen mírný plamen a opatrně do mléka vmícháme žloutkovou směs. Přilijeme rum a za stálého mícháme ohříváme ( nesmíme se úplně vařit ) asi deset min. Prostě aby konzistence byla jako řídký puding. Buchtičky dáme do hlubokého talíře a zalijeme omáčkou. Uvidíte,že si domácí omáčku zamilujete,ale když nebudete mít chuť a čas pro jednou se svět nezboří,když si práci ulehčíte kupovaným bio pudinkem. Ale já mám tohle jídlo spojené s víkendem, svátkem apod. kdy je na něj dost času takže si ráda připomenu poctivý pracnější krém.

Dobrou chuť

Komentáře

  1. Tak ty buchtičky vypadají moc dobře. A určitě by šly i něčím naplnit nebo je to vyloženě jen recept na dukátové buchtičky?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju .Sice je tohle konkrétné recept na dukátové, ale myslím, že se bude lišit jen velmi maličko, takže klidně i povidla apod. :) Buchty jsou dobré na všechny způsoby:)

      Vymazat
  2. Aj ja si myslím že buchty sú dobre na všetke spôsoby :-)Recept ma zaujal, hlavne ten krém...nafotene je to mňam , mňam až sa mi slinky zbiehajú a fakt mi to pripomenulo školsku kuchyňu :-)
    No mala by som Janka na Teba otázočku. Fakt to cesto pred hodinovým kysnutím len premiešať, netreba ho riadne vypracovať?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Není třeba , stačí ho zadělat trochu vařečkou, rukama až před tvarováním a závěrečným kynutím. Ale klidně ho můžeš prohmíst i před tím, určitě se tím nic nezkazí ba naopak :)

      Vymazat
    2. Dik za odpoveď. Ale mne sa práve páčilo to... že ho nemusím dlho miesiť, vyhovuje mi to tak :-)))
      Ďakujeeem za návštevu môjho blogu, potešilo.

      Vymazat
    3. To mě právě taky...vše co se dá udělat kvalitně ,ale s menší námahou je skvělé :)) Není za co..jsi šikulka, to já mám na tohle obě ruce levé..jsem ráda, když zašiju ponožku :))))

      Vymazat
  3. Jedno z mích nejoblíbenějších jídel od dětství :-) Vypadají náramně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Jojo takové retro zavzpomínání ... My ho máme tak jednou měsíčně:)

      Vymazat
  4. Juu, to musim udelat! Kdyz totiz koukam na tech 6 zloutku, uz se mi klepou ruce na macarons :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) to já musím někdy konečně ty macarons zkusit ..nějak mám pocit, že by mi to nešlo :)))

      Vymazat
  5. Sbíhají se mi sliny. To budu muset někdy zkusit:-)

    OdpovědětVymazat
  6. wau, nápaditý a krásny recept, tiež aj fotky :-) Prajem krásny dník! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za pochvalu :) Tobě taky krásný slunný den :)))

      Vymazat
  7. také se mi sbíhají sliny,citím tu vůni vanilkové omáčky,mám buchtičky velmi ráda, tak děkuji moc za inspiraci :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není za co :) Já děkuju za pochvalu

      Vymazat
  8. mňam to vypadá výborně :-) já jsem neměla buchtičky s krémem ani nepamatuji. A sama jsem je ještě nikdy nedělala, protože to s kynutým těstem zatím moc neumím a trochu se vždycky bojím. Někdy musím určitě vyzkoušet.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já si s kynutým rozumím dobře, horší je to s dorty ..ty už dopadají hůř :))) A děkuji za pochvalu :)

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář :)

Oblíbené příspěvky