Cizrna se smetanovou omáčkou

Na tenhle recept se chystám již delší dobu,ale pořád jsem si nebyla jistá zda oběd ve finále nebude jen pro mě..přece jen nabídněte chlapovi k obědu jen luštěniny bez masa :)) Jídlo však bylo moc dobré,syté a mile mě překvapilo jak z talířů vše zmizelo, ráda ho tedy zařadím mezi blesková bezmasá jídla. Luštěniny jsou celkově moc zdravé a čím víc dobrých a zajímavých receptů tím líp. Zjistila jsem , že ne každý cizrnu zná takže mi dovolte představit tuto pozapomenutou luštěninu.




Cizrna je známá pod různými názvy například -  Římský hrách, cicer, cizrna beraní (cicer arietinum ) či chickpeas, což je anglický název. Všechny tyto pojmenování skrývají druh bobulovité rostliny ,které je po celém světe více jak 43 druhů. Cizrna je plodem asi půlmetrové rostliny, která se nejvíce pěstuje v Indii a Turecku,dnes je rozšířená samozřejmě i v Austrálie, Americe nebo Jižní Evropě. Na světovém trhu zaujímá přední místa hned za sójou, fazolemi a hrachem. Nejčastěji se s ní můžeme setkat právě v orientální indické nebo turecké kuchyni a v hojném zastoupení ve vegatariánské kuchyni. Tato nažloutlá luštěnina má tu vlastnost, že snižuje špatný cholesterol, obsahuje hodně snadno stravitelných bílkovin ( cca 15-30% ), vápníku a díky tomu je právě velmi zajímavou surovinou pro vegetariány. Dále je bohatá na škrob, mnoho aminokyselin, vlákniny a  vitamínů ( Vit.E, B9, B15 ) nebo minerálních látek.Pokrmy z cizrny jsou vydatné, zdravé a mají lehce nasládlou ,ořechovou chuť.V kuchyni má mnoho využití a dá se koupit jak sušená tak i sterilizovaná, která je ihned ke konzumaci. Jinak její příprava samozřejmě zabere trochu více času jako jakákoliv jiná luštěnina. Nejznámější je asi Izraelské jídlo Hummus - jedná se o kašovitý pokrm z uvařené a rozmačkané cizrny smíchané s pastou tahini ( sezamová pasta ), olivovým olejem, citronovou šťávou, solí a česnekem. Dále například cizrnová polévka oblíbená ve Středomoří. Také se hojně využívá bezlepková mouka z cizrny a to do různých druhů chlebů, placek atd.

Nyní zpět k receptu, recept je jen nepatrně upraven jinak je převzat z kuchařky Hanky Zemanové.

Časové údaje: celé jídlo je hotové do 20min

Ingredience pro 2 osoby:
  • pečivo k podávání
  • 200 g cirzny v konzervě ( můžeme použít i suchou - cca 100 g,ale poté nám jídlo samozřejmě zabere více času včetně namáčení přes noc )
  • sezamový olej
  • 1 velká cibule najemno nasekaná
  • 1 vrchovatá lžička mleté papriky
  • sůl
  • pepř
  • 500 ml zeleninového vývaru
  • zelená část pórku
  • 1/2 sojové smetany ( pokud nemáte může být i klasická,ale poté je jídlo hůře stravitelné )
  • trocha citronové šťávy
V hrnci na sezamovém oleji osmahneme do sklovata cibulku a poté přihodíme i okapanou cizrnu. Restujeme asi cca 3minuty, poté přidáme mletou papriku a rychle minutku promícháme. Zalijeme vývarem z jednoho bio bujonu a vaříme doměkka. Až bude cizrna měkká a voda se trochu vyvaří, rozmixujeme cca polovinu ponorným mixérem dohladka. Nyní přilijeme smetanu, opepříme, osolíme, přidáme nakrájený pórek a celé chviličku prohřejeme. Vypneme a přidáme trošku citronové šťávy dle chuti, pak už jen nandáme do mističek a podáváme.


Dobrou chuť



Komentáře

  1. Jani super, nedávno jsem si koupila cizrnu, navíc Hančiny recepty mám moc ráda, určitě zkusím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě vyzkoušej ve spojení se smetanou jde o vydatné a chuťově bohaté jídlo :)

      Vymazat
  2. Cizrna na smetaně - mňam mňam! :-)

    Já mám pocit, že muži mají obecně luštěniny rádi, protože jsou plné bílkovin, což podle mě právě pánové (jakožto lovci :-) vyhledávají. Jen se možná bojí "dietních" úprav luštěnin, ale na smetaně je to dobré snad pro většinu lidí.

    No, nevím, možná je to jen moje teze...

    Zdraví
    Pipi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No asi jak kteří já se zatím setkala spíše s těmi kteří k tomu mají rádi maso, jako chilli con carne, čočka s párkem apod :) Ale tenhle recept zabodoval díky smetaně .)

      Vymazat
    2. Jasně, chilli con carne :-) Taky mám ráda čočku s vejcem, jen už se snažím luštěniny raději kombinovat se zeleninou, protože to není moc zdravé pro tělo trávit najednou takovou velkou porci bílkovin. A myslím, že to méně člověka "uspává".

      Vymazat
    3. Přesně tak, hlavně je to pocit jak když má člověk v břiše kámen ..

      Vymazat
  3. ahoj Lucka, cizrnu mam rada, aj ked tiez u nas nie je u ostatnych clenov vitana, ale ked sa neprezradi, ze je tam, tak zjedia :-))) a tvoj recept sa mi tak isto paci!

    OdpovědětVymazat
  4. Určitě brzy vyzkouším! Cizrnu mám moc a moc ráda a tohle vypadá vážně skvěle (jen si asi přidám práci a použiju cizrnu sušenou).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U mě taky nějak cizrna poslední dobou vede:) Já to mám tak, že když to dělám jako večeři použiju v konzervě, protože po práci už bych nestíhala a o víkendu kdy je času víc dělám sušené luštěniny.

      Vymazat
  5. Jani my máme asi podobné chute, ja som minulý týždeň robila cícerovú krémovú polievku, fakt dobrota...cícer je taký nenápadný a dajú s ním kúzliť samé dobroty. Sranda, že pred tým ako som prvý krát jedla humus som cícer ani nejedla a to je pritom dostupná plodina a kedysi bola veľmi obľúbená.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ještě cizrnovou polévku neměla,ale musí být skvělá, asi to bude další co zkusím :)

      Vymazat
  6. mňam, děkuju za recept, určitě vyzkouším! :)

    OdpovědětVymazat
  7. Právě jsem dodělala cizrnu se smetanovou omáčkou a musím říct, že jsem nečekala, že to bude takhle výborné! Opravdu chutné jídlo. Použila jsem sušenou cizrnu. Určitě si jídlo udělejte.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo tohle jídlo je výborné, chuťově vyladěné a jednoduché :) Jsem ráda, že chutnalo

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář :)

Oblíbené příspěvky