Čokoládovo-kávový shortbread

Čokoládovo-kávový shortbread jsem našla na skvělém blogu Vypečený den , chystala jsem se na tenhle recept už dýl,ale povedlo se mi ho upéct až předevčírem. Zaujal mě hlavně kvůli příteli, který miluje kávu, bílou čokoládu a skotské máslové sušenky. Pokud se ptáte co mají sušenky společného s tímto dezertem tak téměř všechno. Základní těsto shortbread je skotský recept, který se ujal téměř všude a existují na něj miliony variant. Základem je těsto,která se přirovnává k lineckému, je drobivé (sušenkové) jelikož obsahuje velké procento másla.Pokud jste někdy ochutnali skotské sušenky nebo máslové sušenky z Marks and Spencer bude vám shortbread moc chutnat, jeho velkou výhodou je , že zasytí i malý kousek a vydrží hodně dlouho, až 4 týdny. Recept jsem dodržovala téměř naprosto podle blogu, jen jsem z hrůzou zjistila , že kakaa nemám 60g,ale jen 40g, tak jsem řikala no co ,už vše dodělám. A musím říct, že je to podle mě, množství přesně tak akorát, neumím si představit dát tam ještě o dvacet gramů víc. Ale pro extrémní čokoholiky doporučuji držet se přesně receptu.


Časové údaje: příprava 15min, pečení 12-20min

Ingredience do dort.formy 24cm ( ta byla naprosto ideální, menší určitě ne! ):
  • 340 g másla ( žádné rostlinné tuky )
  • 160 g moučkového cukru
  • 60 g kakaa ( já dala 40g a bohatě to stačilo, na mě by předepsané množství bylo moc hořké )
  • 300 g hladké mouky
  • 25 g kukuřičného škrobu ( běžně seženete v supermarketech )
  • 1/2 lžičky jemné soli
  • 2 lžičky vanilkového extraktu
  • 3 lžíce instantní kávy ( tohle je množství tak akorát pro jemnou kávovou chuť )
  • 100 g bílé čokolády ( na ozdobení )
Nejprve je nutné včas vyndat z lednice máslo, čím dřív tím líp. Pak předehřejeme troubu na 165°C a dortovou formu lehounce vymažeme máslem a dno pokud chceme vyložíme pečícím papírem, přiznám se bez mučení, já na obé zapomněla,ale v těstě je tolik másla , že jsem neměla sebemenší problém odstranit dortovou formu ani po krajích a ani ode dna.


Na tento recept je dobré mít robota nebo vykasané rukávy :) V míse utřeme máslo do "pěny" / do hladka, já na to vzala ruční šlehač, ale chce to mít máslo opravdu měkké. Přidáme cukr a kakao, ted bychom měli míchat, aby se vše dobře spojilo, přišlo mi, že vařečkou bych to dělala až do soudného dne, takže šup do toho rukama a jak to bylo za minutku pěkně spojené, na rukou vám ani nezbyde těsto, jen trochu čokomásla, ale jen pidi vrstvička. Pak vmícháme kávu, vanilkový extrakt a mouku smíchanou se škrobem a solí. No a opět šup zadělat rukama, jde to nejlépe. Vznikne vám máslové,nelepkavé těsto s kterým se moc dobře pracuje. Přesuneme ho do formy a prsty zpracujeme dorovna. Jde to krásně, mě s těstem opravdu bavilo pracovat, jak vidíte na fotce šlo to hezky. Všude samé otisky prstů :)))) Teď si těsto rozkrájíme na počet kousků, na který budeme hotový dezert krájet ( nejprve jsem si říkala, proč to?Ale je to kvůli lepšímu krájení hotového "koláče", který se pak hodně drobí ). Já nakrájela na 8 kousků,ale i ty sou zbytečně velké, můžete i na menší.

 A šoupneme do trouby na cca 15-20min. Po čtvrthodince hlídáme víc, povrch má být pevnější a když zkusíme špejlí musí být čistá,pozor ke konci většinou na špejli trochu zůstane,ale může to být tím, že je těsto drobivé a jedná se jen o drobečky, po dvaceti minutách už by měl být hotový. Vyndáme z trouby a necháme pět min chladnout, poté si dezert opět rozkrájíme v již vyznačených řezech ( původní řezy se trochu při pečení ztratí ). A necháme úplně vychladnout, formu odstraníme až když je Shortbread úplně chladný. Nyní si ve vodní lázni rozehřejeme bílou čokoládu, tu pak lžící přendáme do zdobícího sáčku a povrch dezertu zdobíme dle libosti. Já mám nejradši cikcak zdobení ( ala jak se to zrovna povede ), je to rychlé a nakonec to i vypadá pěkně :) Necháme čokoládu zaschnout a podáváme. No u nás čokoláda nestihla ani ztuhnout a už jsme ochutnávali, přítel s kouskem neměl sebemenší problém a jen si spokojeně pomlaskával. Na mě je osminkový kousek moc velký, přišlo mi že ke konci už jsem měla v puse a po celém těle máslovo-cukrový šok. Přišla jsem si jak takové to hyperaktivní dítě ,kterému podáte cukr a ono může běhat i po stropě:)) No a hlad jsme také dlouuuuho neměli. Ale chuťově musím uznat , že je to moc dobré. Podle mě ideální dezert třeba na piknik pro víc lidí, každému stačí kousek, je to rychle hotové, nekazí se a může se pohodlně jíst jen rukou.




Dobrou chuť



Komentáře

  1. Vypadá to nádherně! Kdybychom neměli právě v lednici dva dorty, tak bych se pustila i do tohoto. Klidně si ho umím představit s vanilkovou nebo kávovou zmrzlinou, mňam!:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :)Jojo myslím, že třeba bez té bílé čokolády na povrchu by to bylo fajn s vanilkovou zmrzlinkou :)

      Vymazat
  2. no super! ďaľší parádny receptík Janka :)))

    OdpovědětVymazat
  3. Pekne, mas pravdu, moje verze je hodne horka. Já mám horkou ráda a (překvapivě) si nestěžoval ani nikdo z rodiny. ;) Přidám to k receptu jako varovani. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám také v rodině čokoholiky, kterým by tohle přišlo málo..ale já moc čokoholik nejsem :)) Ještě jednou díky za super recept, a hlavně je skvělé jak dlouho vydrží:)

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář :)

Oblíbené příspěvky