Vánočka podle Meg

Letos jsem si dala takový vánočkový test několika receptů, loni jsem dělala podle tohoto receptu , byla vynikající, ale znáte to testovat a zkoušet se musí pořád, takže kromě jedné menší z původního receptu jsem se pustila i do vánočky z blogu Meg v kuchyni,který ráda čtu. Držela jsem se receptu až na množství rozinek a mandliček, ty dávám odhadem,ale stejně to chce příští rok víc :)  Meg se rozhodně povedla krásně vysoká a nádherně zapletená. Já dělala dvojitou dávku a z toho dvě malé pro rodiče jak moje tak přítelovi a jednu větší pro nás. A na pletení mě moc neužije, takže nejsou tak dokonalé jako u Meg , moje trpělivost je asi jako první pokus a jdeme na to, takže cukrář by ze mě být rozhodně nemohl :D Chuťově je hodně podobná té mojí loňské, jen ta je díky smetaně o něco vláčnější. Tak nechám na Vás kterou za rok vyzkoušíte.


Recept na jednu větší vánočku:
  • 500 g polohrubé mouky
  • 100 g rozehřátého a trochu zchladlého másla
  • 250 ml vlažného mléka
  • 100 g moučkového cukru
  • 1 balíček vanilkového cukru nebo 1 lžička vanilkového extraktu
  • 1 dobře rozšlehané vejce
  • 20 g droždí
  • 2 lžičky cukr krystal
  • špetka soli
  • rozinky ideálně přes noc namočené v rumu
  • nahrubo posekané mandle a pokud chcete i plátky mandlí na ozdobené
  • 1 vejce na potření
Nejprve si uděláme kvásek - smícháme trochu vlažného mléka, rozdrobené droždí, dvě lžičky cukru krystal a trochu mouky do konzistence řidšího těstíčka a necháme deset minut kynout na teplém místě nebo pokud máte troubu s programem kynutí 40°C uložíme na pět minut do trouby. Tak se kvásek krásně aktivuje. 


Poté ke kvásku přidáme zbylé ingredience kromě rozinek a mandlí. Vše vypracujeme ve vláčné těsto do kterého rukama dobře zapracujeme okapané rozinky a posekané mandle. Vše dáme do mísy a kynout minimálně na hodinu,ale spíše klidně na dvě hodinky na teplé místo. 

Dvě menší vánočky pro rodiče :)

Poté již jen rozdělíme na dílky, počet podle toho jestli pletete základ ze 4 nebo stejně jako já lenoch jen ze tří částí. Pak tedy klasika dole 3 dílky silnější, druhé patro 3 dílky slabší a horní jen dva dílky, celkem tedy rozdělíte těsto na 8 dílků o rozdílné tloušťce. Z každého dílku vyválíme stejně dlouhé nudličky a vánočku zapleteme. Jednotlivé patra k sobě můžete lépe spojit rozšlehaným bílkem. Poté vánočku zafixujeme špejlemi, aby nesjely jednotlivá patra, no mě stejně trochu sjedou vždycky :D No šikovnost není zrovna mé druhé já. A necháme ještě 20 minut pod utěrkou kynout. Mezitím si předehřejeme troubu na 170°C, vykynutou vánočku potřeme dobře rozšlehaným vejcem a dáme péct do trouby, na cca 40-45 minut dokud nezezlátne, jestli je vánočka dobře propečená poznáme špejlí , která vyjde z těsta suchá. 


Pak již necháme jen dobře vychladit na mřížce a servírujeme lehounce pocukrovanou moučkovým cukrem. 

Dobrou chuť

Komentáře

  1. To je skoro jako recept, co m
    ám po svojí bábince - jen 2 lžíce rumu do těsta tam chybí :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ono o ten rum se postarají hooodně nacucané rozinky :D

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář :)

Oblíbené příspěvky